Protokół zdawczo-odbiorczy

Protokół zdawczo-odbiorczy to nieodzowny element umowy wynajmu. Jego zawartość musi zawierać rzetelny spis wyposażenia i aktualny stan. Prawidłowe wykonanie protokołu zdawczo-odbiorczego eliminuje nieporozumienia na koniec współpracy z najemcą.

Co tutaj znajdziesz?

Lokatorzy, często przy zdawaniu mieszkania tłumaczą się, że „tak już było”, „tego nie zauważylimśmy”, „myśleliśmy, że to nieistotne”. Dlatego tak istotnym jest sporządzanie rzetelnego protokołu zdawczo odbiorczego, dodatkowo uzupełnionego szczegółową dokumentacją fotograficzną, którą będą posiadać zarówno najemcy, jak i właściciel.

Uświadomienie najemców, że to właśnie ten dokument zabezpiecza ich przed ewentualnymi nieporozumieniami, podczas zdawania lokalu jest dobrym argumentem, aby dokonali dogłębnej analizy wyposażenia. Należy spisać wszystkie ich uwagi. Przyłożenie się do tego elementu, podnosi prawdopodobieństwo, że najemca bardziej będzie dbał o lokal. Zapisanie w protokole wszystkich szczegółów podnosi jego wiarygodność.

Sprawdź również bezpieczne metody jak wynająć mieszkanie i czego nie robić przy wynajmie mieszkania.

Jak technicznie rozwiązać wykonanie dokumentacji fotograficznej?

Zacznijmy od umieszczenia w protokole zdawczo-odbiorczym informacji o wykonaniu dokumentacji fotograficznej mieszkania. Na zdjęciach, wykonanych przy najemcy, powinny zawarte być zdjęcia wszystkich uszkodzeń, które wpisane są w protokole zdawczo-odbiorczym, oraz ogólna kondycja mieszkania.

Tak więc gdy w protokole zapisujemy – „delikatne uszczerbienie rogu biurka” – sfotografujmy defekt. Tak, aby najemca nie podciągnął pod to całkowite uszkodzenie biurka. Ważne jest, aby opis uszkodzeń był możliwe jak najdokładniejszy. Po wykonaniu zdjęć wyślijmy je najemcy na skrzynkę pocztową. Jeśli najemca również wykonuje dokumentacje, także poprośmy o ich przesłanie.

Dokumentacja fotograficzna stanu mieszkania jest niepodważalnym argumentem przy ewentualnym sporze z najemcami. Nie powinniśmy lekceważyć tego elementu podczas samodzielnego wynajmu nieruchomości. Właściciele mieszkań, często bezgranicznie ufają swoim lokatorom i nie przywiązują wagi do zbierania ewentualnych dowodów. Nie popełnij tego błędu!

Zawsze wykonuj dokumentację fotograficzną jako załącznik do protokołu zdawczo-odbiorczego mieszkania.

Protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania

Jakie rzeczy wpisać w protokole zdawczo-odbiorczym?

Protokół zdawczo-odbiorczy powinien zawierać całe wyposażenie mieszkania oraz wszystkie jego elementy, które mogą ulec zniszczeniu. W jego skład powinny wchodzić takie elementy jak:

  • Spis stanów liczników na dzień wydania kluczy
  • Ilość wydawanych najemcom kluczy i pilotów
  • Szczegółowe wyposażenie mieszkania wraz z opisem technicznym
  • Stan ścian i sufitów w tym czy są świeżo malowane
  • Elementy takie jak panele, glazura, okna, oświetlenie, drzwi

Po co protokół zdawczo-odbiorczy?

Protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania zabezpiecza interesy zarówno właściciela nieruchomości jak i samych najemców i to obydwie strony transakcji powinny zadbać o jego rzetelne przygotowanie. Wymóg sporządzenia protokołu zdawczo-odbiorczego jest zawarty w ustawie o ochronie praw lokatorów, przez co tym bardziej powinniśmy zadbać o jego sporządzenie, aby postępować zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Przed wydaniem lokalu najemcy strony sporządzają protokół,
w którym określają stan techniczny i stopień zużycia znajdujących się w nim instalacji
i urządzeń. Protokół stanowi podstawę rozliczeń przy zwrocie lokalu.

Art. 6c. Ustawa o ochronie praw lokatorów

Protokół zdawczo-odbiorczy, sporządzamy w momencie wydania lokalu najemcom.

Protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania PDF

Do pobrania udostępniamy protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania wraz z przykładowym uzupełnieniem. Dokument można pobrać w wersji zarówno PDF jak i edycyjnej ODT (otwarty format dokumentów – obsługiwany również przez Microsoft Office Word). Protokół należy dostosować do potrzeb własnego mieszkania.

Klienci firmy PROTECTRENT, korzystający z usługi opieki nad mieszkaniem i zarządzania najmem, w standardzie otrzymują profesjonalny protokół zdawczo-odbiorczy przygotowany przez naszych specjalistów wraz z dokładną dokumentacją fotograficzną stanu mieszkania. Protokół aktualizujemy po każdym najmie mieszkania i rozliczamy najemców z ewentualnych uszkodzeń, a także ze zużytych mediów.

Zadzwoń do nas 22 122 02 96 (centrala) i dowiedz się więcej!

Czekamy na Twój telefon. Pracujemy od poniedziałku do piątku w godzinach 10-18.
Połączenie płatne według stawek Twojego operatora za telefony stacjonarne.

DANE KONTAKTOWE AGENCJI